Jakie środki organizacyjne i techniczne mogą pomóc zapobiec naruszeniom lub wykryć już zaistniałe naruszenia ochrony danych osobowych 

kwi 9, 2025RODO

W lutym 2025 Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał drugi „Poradnik na gruncie RODO. Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych. v.2”. W Poradniku tym znalazły się praktyczne przykłady środków technicznych i organizacyjnych które mogą zapobiec naruszeniom lub wykryć je w przyszłości. 

Jak zapobiegać naruszeniom? 

Administratorzy i podmioty przetwarzające są zobowiązani do zapewnienia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych. Podkreślić należy, że nie istnieje jedna uniwersalna lista środków bezpieczeństwa, lecz powinna ona być dostosowana do zakresu przetwarzania danych osobowych przez konkretny podmiot. 

Wdrożenie środków technicznych i organizacyjnych powinno nastąpić z uwzględnieniem: 

  • stanu wiedzy technicznej,  
  • kosztu wdrażania,  
  • charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania,  
  • ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze.  

Przykładowymi środkami organizacyjnymi służącymi do zapobiegania naruszeniom ochrony danych osobowych są m.in.: 

  • procedury ochrony danych osobowych, 
  • procedury reagowania na incydenty bezpieczeństwa, w tym plany odzyskiwania danych i ich przywracania w sytuacjach nadzwyczajnych, 
  • procedury monitorowania i analizy ruchu sieciowego, w tym w zakresie wykrywania prób nieuprawnionego dostępu do systemów lub korzystania z urządzeń w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem, 
  • zasady bezpiecznego korzystania z haseł, 
  • zasady zarządzania użytkownikami i kontroli dostępu – ograniczenie dostępu wyłącznie do uprawnionych użytkowników, regularna weryfikacja i dezaktywowanie kont byłych pracowników, 
  • określenie dobrych praktyk dotyczących bezpieczeństwa informatycznego (privacy by design, privacy by default, analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem),  
  • regularne audyty bezpieczeństwa informatycznego i testy penetracyjne w celu identyfikacji i naprawy luk w zabezpieczeniach, 
  • weryfikacja wdrożonych środków bezpieczeństwa, w tym ich skuteczności oraz aktualności, 
  • dokumentowanie i korygowanie wykrytych podatności, 
  • promowanie zasad ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych wśród personelu poprzez regularne szkolenia, 
  • dokonywanie okresowej oceny technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa oraz ich modyfikacja. 

Przykładowymi środkami technicznymi służącymi do zapobiegania naruszeniom ochrony danych osobowych są m.in.: 

  1. Uwierzytelnianie – bezpieczne, odpowiednio długie i złożone dane logowania, uwierzytelnianie wieloskładnikowe, weryfikacja ważności danych uwierzytelniających i ich cykliczna aktualizacja, 
  1. Infrastruktura i systemy – regularna analiza systemów operacyjnych, aplikacji oraz urządzeń sieciowych, izolacja procesów przetwarzania danych oraz segmentowanie systemów i sieci informatycznych, blokowanie złośliwego oprogramowania i stron stanowiących potencjalne źródło zagrożeń, 
  1. Poczta elektroniczna – stworzenie procedur i polityk dotyczących wysyłania wiadomości e-mail, szyfrowanie załączników za pomocą unikalnych dla użytkownika haseł, narzędzia anty-spamowe i antyphishingowe, 
  1. Ochrona przed złośliwym oprogramowaniem – antywirusy i antyransomware, tworzenie kopii zapasowych, 
  1. Wykorzystanie urządzeń zewnętrznych – VPN, szyfrowanie danych, blokowanie kont użytkownika po kilku nieudanych próbach logowania, 
  1. Przechowywanie dokumentów papierowych – zamknięte, ognioodporne miejsca, odporne na zalanie, kontrola dostępu, niszczenie dokumentów w sposób zapewniający ich prawidłowe niszczenie, 
  1. Transport informacji zawierających dane osobowe – szyfrowanie danych na nośnikach 

Uwaga! 

Administratorzy i podmioty przetwarzające muszą być gotowi wykazać, że wdrożyli odpowiednie środki bezpieczeństwa w celu zapobiegania naruszeniom ochrony danych osobowych. 

Jak wykrywać naruszenia? 

Nie mniej ważne jest wykrywanie naruszeń. Administratorzy powinni pamiętać, że informacja o możliwym naruszeniu może pochodzić zarówno od wnętrza organizacji jak i od podmiotów zewnętrznych tj. podmiotów przetwarzających, osób których dane dotyczą czy też z powiadomień generowanych przez systemy informatyczne, audytów czy przeglądów zgodności. 

Przykładowymi środkami technicznymi służącymi do wykrywania naruszeń ochrony danych osobowych są m.in.: 

  1. programy antywirusowe i firewall chroniące przed złośliwym oprogramowaniem, 
  1. logi systemowe, 
  1. automatyczne systemy powiadamiania o podejrzanej aktywności w systemie/ na koncie (np. logowanie z podejrzanych źródeł), 
  1. systemy typu IAM (ang. Identity and Access Management) to rozwiązania umożliwiające zarządzanie tożsamościami użytkowników oraz kontrolowanie ich dostępu do zasobów w organizacji, zapewniając odpowiedni poziom bezpieczeństwa i zgodności, 
  1. systemy typu SIEM (ang. Security Information and Event Management) to rozwiązania służące do zbierania, analizowania i monitorowania danych związanych z bezpieczeństwem IT, pozwalające na wykrywanie, reagowanie i zarządzanie incydentami bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym, 
  1. narzędzia służące do wykrywania i zapobiegania atakom cybernetycznym oraz wyciekom danych, takie jak IDS, które identyfikują podejrzane działania, IPS, które oprócz wykrywania blokują nieautoryzowane próby dostępu, oraz DLP, które zapobiegają utracie lub nieautoryzowanemu ujawnieniu danych. 

Przykładowymi środkami organizacyjnymi służącymi do wykrywania naruszeń ochrony danych osobowych są m.in.: 

  1. szkolenia personelu i symulacje zagrożeń pozwalające zdobyć wiedzę i rozpoznać incydent bezpieczeństwa, 
  1. procedury zgłaszania incydentów – szybka i skuteczna ścieżka przekazywania informacji, 
  1. wyznaczenie osób odpowiedzialnych za monitorowanie systemów i wykrywanie naruszeń, 
  1. regularna analiza logów i narzędzi monitorujących zdarzenia oraz aktywność użytkowników, 
  1. regularne testy bezpieczeństwa, audyty IT. 

Dorota Piekarska

Partner HR

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym HR, komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

dr Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem. 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

  

Maria Chmielewska-Pilarska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 

Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji.

Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.