Obowiązki podmiotów kluczowych i ważnych w projekcie ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa 

kwi 24, 2025Cyberbezpieczeństwo, New Tech

Nowy projekt ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (dalej: Projekt), stanowiący wdrożenie Dyrektywy NIS2, nakłada na pomioty kluczowe i ważne obowiązek wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w systemie informacyjnym wykorzystywanym w procesach wpływających na świadczenie usługi przez ten podmiot. 

System zarządzania bezpieczeństwem informacji w systemie informatycznym powinien zapewniać:  

  1. systematycznie szacowania ryzyka wystąpienia incydentu oraz zarządzanie tym ryzykiem;  
  1. wdrożenie odpowiednich i proporcjonalnych do oszacowanego ryzyka środków technicznych i organizacyjnych, uwzględniających najnowszy stan wiedzy, koszty wdrożenia, wielkość podmiotu, prawdopodobieństwo wystąpienia incydentów, narażenie podmiotu na ryzyka, skutki społeczne i gospodarcze, w szczególności:  
  • polityki szacowania ryzyka oraz bezpieczeństwa systemu informacyjnego, w tym polityki tematyczne,  
  • bezpieczeństwo w procesie nabywania, rozwoju, utrzymania i eksploatacji systemu informacyjnego, w tym testowanie systemu informacyjnego,  
  • bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe uwzględniające kontrole dostępu,  
  • bezpieczeństwo zasobów ludzkich,  
  • bezpieczeństwo i ciągłość łańcucha dostaw produktów ICT, usług ICT i procesów ICT, od których zależy świadczenie usługi, z uwzględnieniem związków pomiędzy bezpośrednim dostawcą sprzętu lub oprogramowania a podmiotem kluczowym lub podmiotem ważnym, 
  • wdrażanie, dokumentowanie, testowanie i utrzymywanie planów ciągłości działania umożliwiających ciągłe i niezakłócone świadczenie usługi oraz zapewniających poufność, integralność, dostępność i autentyczność informacji, planów awaryjnych, oraz planów odtworzenia działalności umożliwiających odtworzenie systemu informacyjnego po zdarzeniu, które spowodowało straty przekraczające zdolności podmiotu do odbudowy za pomocą własnych środków (katastrofa), 
  • objęcie systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi systemem monitorowania w trybie ciągłym,  
  • polityki i procedury oceny skuteczności środków technicznych i organizacyjnych,  
  • edukację z zakresu cyberbezpieczeństwa dla personelu podmiotu,  
  • podstawowe zasady cyberhigieny,  
  • polityki i procedury stosowania kryptografii, w tym w stosownych przypadkach szyfrowania,  
  • stosowanie bezpiecznych środków komunikacji elektronicznej w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz wewnątrz podmiotu, uwzględniających uwierzytelnianie wieloskładnikowe w stosownych przypadkach, 
  • zarządzanie aktywami,  
  • polityki kontroli dostępu, 
  1. zbieranie informacji o cyberzagrożeniach i podatnościach na incydenty systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi;  
  1. zarządzanie incydentami;  
  1. stosowanie środków zapobiegających i ograniczających wpływ incydentów na bezpieczeństwo systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi, w tym:  
  • stosowanie mechanizmów zapewniających poufność, integralność, dostępność i autentyczność danych przetwarzanych w systemie informacyjnym,  
  • regularne przeprowadzanie aktualizacji oprogramowania, stosownie do zaleceń producenta, z uwzględnieniem analizy wpływu aktualizacji na bezpieczeństwo świadczonej usługi oraz poziomu krytyczności poszczególnych aktualizacji,  
  • ochronę przed nieuprawnioną modyfikacją w systemie informacyjnym, 
  • niezwłoczne podejmowanie działań po dostrzeżeniu podatności lub cyberzagrożeń, w tym również czasowe ograniczenie ruchu sieciowego przychodzącego do infrastruktury podmiotu kluczowego lub podmiotu ważnego, które może skutkować zakłóceniem usług świadczonych przez ten podmiot, mając na uwadze konieczność minimalizacji skutków ograniczenia dostępności tych usług, z uwagi na podjęte działania. 

Rozliczalność tak jak w RODO? 

Nie wystarczy spełnienie obowiązków wynikających z Projektu. Podobnie jak w RODO, Projekt nakłada na przedsiębiorcę będącego podmiotem kluczowym i podmiotem ważnym obowiązek dokumentowania bezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego w procesie świadczenia usługi. Do dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego w procesie świadczenia usługi zaliczono dokumentację normatywną i dokumentację operacyjną. 

Dokumentację normatywną stanowią:  

  1. dokumentacja systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji;  
  1. dokumentacja ochrony infrastruktury:  
  • charakterystyka usługi oraz infrastruktury, w której świadczona jest usługa, 
  • ocena aktualnego stanu ochrony infrastruktury,  
  • szacowanie ryzyka dla obiektów infrastruktury,  
  • plan postępowania z ryzykiem,  
  • opis zabezpieczeń technicznych obiektów infrastruktury,  
  • zasady organizacji i wykonywania ochrony fizycznej infrastruktury,  
  1. dokumentacja systemu zarządzania ciągłością działania;  
  1. dokumentacja techniczna systemu informacyjnego;  
  1. dokumentacja wynikająca ze specyfiki świadczonej usługi w danym sektorze lub podsektorze. 

Dokumentację operacyjną to dokumentacja potwierdzająca wykonania czynności wymaganych przez dokumentację normatywną, w tym automatycznie generowane zapisy w dziennikach systemów informacyjnych.  

Wymieniona wyżej dokumentacja może być prowadzona w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej. Podmioty ważne i kluczowe zobowiązane są również do sprawowania nadzoru nad tą dokumentacją poprzez: 

  • umożliwienie dostępu do dokumentacji jedynie osobom uprawnionym,  
  • ochronę dokumentów przed uszkodzeniem, zniszczeniem, utratą, nieuprawnionym dostępem, niewłaściwym użyciem lub utratą integralności, 
  • oznaczanie kolejnych wersji dokumentów umożliwiające określenie zmian dokonanych w tych dokumentach.  

Dokumentacja będzie musiała być archiwizowana przez okres co najmniej 2 lat. 

Dorota Piekarska

Partner HR

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym HR, komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

dr Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem. 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

  

Maria Chmielewska-Pilarska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 

Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji.

Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.