Jak się (NIE) zabezpieczać w umowach w ramach innowacyjnych projektów!

cze 19, 2024Bez kategorii

Każdy przedsiębiorca, szczególnie mały, dopiero rozwijający swój biznes, szuka możliwości rozwoju, stworzenia innowacyjnego produktu, nawiązania współpracy na nowych rynkach i w niszowych obszarach.

Często wejście w potencjalnie ciekawy i rozwojowy projekt wiąże się z istotną ilością ustępstw z jednej strony, często projekty realizowane są w ramach sieci kontaktów, oparte na obopólnym zaufaniu i współpracy w dobrej wierze, a strony w czasie negocjacji ustalają, że szczegóły ,,dograją” później. Liczy się przecież cel i szybkość, nie ma czasu na wielkotygodniowe negocjacje umowy – która to będzie nas ograniczać. Mimo, że często w projektach pojawia się jakiś czynnik zewnętrzny, nie analizujemy go na tym etapie – kto miałby na to czas i zasoby.

Przystępujemy więc do współpracy, która może skończyć się 2 scenariuszami:

1. Wszystko się udało, obie strony są zadowolone – podstawowe założenia strony już ustaliły więc rozliczają się terminowo, wypuszczają produkt w świat i obie strony cieszą się korzyściami z wykonanego projektu.
2. Coś się nie udało… i tu znowu mamy 2 scenariusze:
1) Strony dokładnie widzą co poszło nie tak i ustalają kto ponosi winę za to niepowodzenie i naprawdę poszukują wspólnego wyjścia z sytuacji zadawalającego obie strony;
lub bardziej prawdopodobne
2) Żadna ze stron nie poczuwa się do winy i… całą winą obarcza drugą Stronę.

I tu zaczyna się retrospektywa – co można było zrobić, aby nie doprowadzić do tej sytuacji. Czy jednak te kilka tygodni negocjacji i wydatek na kilka/naście godzin pracy prawnika były nam potrzebne?

Na przykładzie projektu na stworzenie oprogramowania mieliśmy do czynienia z następującą sytuacją:
1. Wykonawca będąc przekonany, że pliki dostarczane przez Zamawiającego będą jednakowego formatu i jednakowej / zbliżonej struktury, wycenił na kwotę X wykonanie projektu, który później określił jako projekt na pograniczy R&D.
2. Strony podpisały umowę, w której nie zawarły właściwie żadnych zastrzeżeń, zagrożeń projektu czy też podziału ryzyka niepowodzenia, mimo że żadna ze Stron nie miała pełnej wiedzy technicznej na temat plików, które oprogramowanie miało obsługiwać. Zawierała jednak całe multum zastrzeżeń dotyczących kar za opóźnienie.
3. Wykonawca dostał od Zamawiającego zbiór plików testowych i dla nich stworzył oprogramowanie.
4. Wykonawca w trakcie prac nad oprogramowaniem wskazywał na jakiej podstawie tworzy oprogramowanie, a Zamawiający pisemnie ani nie podważył ani nie potwierdził tych założeń.
5. Oczywiście część z ustaleń ze spotkań czy rozmów telefonicznych nigdy nie doczekała się spisania w formie utrwalonego potwierdzonego przez obie strony dokumentu/pliku.
6. Doszło do oddania oprogramowania do odbioru i tu… coś jednak poszło nie tak:
1) Wg wykonawcy oprogramowanie działa jak należy – przecież dla plików testowych wszystko się zgadza;
2) Wg Zamawiającego, w znacznej części innych plików, oprogramowanie jednak nie działa, a więc Zamawiający nie odbierze oprogramowania.
7. Po analizie dodatkowych rodzajów plików okazało się, że czasochłonność zmian w ramach projektu znacznie przekroczy już niedoszacowany budżet, a części z nich nie da się (a co najmniej w ramach czasochłonności nie przekraczającej kilkukrotnie budżetu projektu) zaimplementować.

Kto zawinił? Nie wiadomo… może sąd przesądzi?

Tyle tylko, że postępowanie sądowe może trwać latami, co już samo w sobie może pogrążyć nawet całkiem dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.

Wiadomo jednak, że umowa mogła wszystkie te ryzyka zabezpieczyć, a w takiej sytuacji spór sądowy byłby zbędny dla ustalenia winy. Co należało więc zrobić?:
1) Wskazać na charakter projektu jako R&D – zależny od czynników zewnętrznych, których wpływ na projekt będzie badany w pierwszym etapie projektu – po którym strony mogą się rozejść lub prowadzić prace dalej.
2) Wskazać na podział ryzyka pomiędzy partnerów biznesowych lub wyraźnie wskazać, która ze stron jest obarczona zgodnością plików testowych z zewnętrznymi plikami, które będą używane przez użytkowników.
3) Ustalić zasady odstąpienia od realizacji projektu w trakcie jego trwania.
4) Ustalić sposób realizacji projektu w metodyce agile (WYRAŹNIE W UMOWIE) i zastrzec za co odpowiada Wykonawca.
5) W interesie Wykonawcy – ustalić postanowienia umowne jak najbardziej zbliżone do umowy zlecenie – wymagającą od Wykonawcy jedynie należytej staranność.
6) Ustalić ryzyka dla powodzenia projektu lub zasady ich ustalenia w pierwszych etapach realizacji projektu.
7) Ustalić dokładnie, która ze stron odpowiada za tzw. wymagania techniczne konieczne do poprawnego działania oprogramowania.
8) Ustalić warunki odbioru i podstawy testowania oraz co strony rozumieją jako wady istotne oprogramowania uprawniające Zamawiającego do odmowy dokonania odbioru.
9) Wreszcie najprostsze, ale z jakiegoś względu zaniedbywane – potwierdzanie wszystkich ustaleń, ryzyk, założeń w formie umożliwiającej odczyt w przyszłości.

Czy bez prawnika (lub innego specjalisty od projektów innowacyjnych) mogło się udać?

Mogło… ale czy warto ryzykować?

Dorota Piekarska

Senior Marketing Manager

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym w komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

 

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem.

 

 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

 

 

Maria Chmielewska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 
Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji. Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.  

Martyna Trojan

Starszy Konsultant Podatkowy

 

Doświadczenie zdobywałam w trójmiejskich kancelariach i międzynarodowych korporacjach m. in. wielkiej czwórce, zajmując się bieżącą analizą przepisów podatkowych. W kancelarii zajmuję się bieżącą obsługą spółek w zakresie VAT, CIT i PIT oraz analizą umów i orzecznictwa. Moim największym obszarem zainteresowań są ulgi dla innowacyjnych przedsiębiorców w podatkach dochodowych oraz podatek od towarów i usług.

W wolnym czasie tańczę salsę lub spędzam czas z rodziną i przyjaciółmi. Wieczory poświęcam dobrej książce i wypiekaniu słodkich pyszności.

 

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.