Karty pracy z opisem stanowisk i podległością – dlaczego są ważne?
Czym jest karta z opisem stanowiska pracy? Jest to dokument zawierający zarys obowiązków na danym stanowisku pracy, wymagane kompetencje, podległość pracowniczą oraz odpowiedzialność. Dokument ten stanowi następnie podstawę do opracowania szczegółowego zakresu obowiązków dla danego pracownika.
Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca jest zobowiązany w szczególności zapoznać pracowników podejmujących pracę z:
- zakresem ich obowiązków,
- sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz
- z ich podstawowymi uprawnieniami.
Co prawda prawo nie przewiduje obowiązku pisemnego opracowania i przedstawienia pracownikowi zakresu obowiązków oraz sposobu wykonywania pracy na danym stanowisku – pracodawca może ten obowiązek zrealizować ustnie, uwzględniając m.in. charakter pracy, wykształcenie, doświadczenie zawodowe pracownika (Tak, wypowiedział się o tym nawet Sąd Najwyższy w Postanowieniu z 17.01.2024 r., III PSK 26/23, LEX nr 3656919).
Mimo to, poniżej przedstawimy korzyści, jakie płyną z pisemnego opracowania opisu stanowisk pracy.
- Opis stanowiska pracy jest bardzo przydatny już na etapie rekrutacji pracowników, gdyż jasno precyzuje obowiązki na danym stanowisku oraz wymagania dla kandydatów, a tym samym ułatwia wybór odpowiedniej osoby.
- Opis stanowiska pracy przyczynia się do zwiększenia ergonomii pracy, gdyż pozwala na rozdzielenie pomiędzy wszystkich zatrudnionych pracowników.
- Opis stanowiska pracy w razie powstania konfliktu eliminuje wszystkie niepewności, tzn. jasno precyzuje wszystkie kwestie dotyczące danego stanowiska pracy.
- Opis stanowiska pracy precyzuje cel danego stanowiska, a więc przy ewentualnym zwolnieniu pracownika czy likwidacji stanowiska może stanowić uzasadnienie dla decyzji pracodawcy.
- Kwestia praw autorskich – pracodawca nabywa prawa tylko do tych elementów które są obowiązkowe na danym stanowisku.
Co powinien zawierać opis stanowiska pracy?
Opis stanowiska pracy powinien w „zwięzły” sposób wskazywać w szczególności takie elementy jak:
- nazwę stanowiska pracy i cel który ma realizować;
- zasady podległości danego stanowiska pracy w firmie;
- zakres obowiązków na danym stanowisku pracy;
- wykształcenie, kwalifikacje i pozostałe umiejętności wymagane od pracownika na danym stanowisku;
- warunki wykonywania pracy na danym stanowisku.
- sposoby wynagradzania pracownika na danym stanowisku;
Podkreślamy, że przy tworzeniu opisu stanowiska pracy kluczowe jest zachowanie zwięzłości i precyzji, gdyż podstawowym celem tego dokumentu jest ułatwienie codziennego funkcjonowania zarówno pracodawcy, jak i pracownika.
Jeśli potrzebujesz pomocy w opracowaniu opisów stanowisk pracy w swojej firmie, zgłoś się do nas!