MAŁA REWOLUCJA – CENY TRANSFEROWE W 2019 ROKU

Rok 2019 rozpoczął się dla podatników rewolucyjnymi zmianami w przepisach.

Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wymuszą na podmiotach powiązanych znacznie większą uwagę przy ustalaniu cen z podmiotami powiązanymi.

W wielkim skrócie – co zmienia się od 2019 r.:

• zmieniają się zasady ustalania obowiązku dokumentacyjnego,
  • wchodzą w życie przepisy pozwalające na tzw. nierozpoznanie transakcji przez organ podatkowy,
  • wchodzą w życie nowe definicje ceny transferowej oraz metod ustalania cen,
  • zmieniają się przepisy w zakresie restrukturyzacji biznesu,
  • zmieniają się zasady raportowania o cenach transferowych.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów coraz częściej publikuje wytyczne w sprawie cen transferowych, które jako „miękkie prawo” mają dawać wskazówki podatnikom w zakresie typowych problemów z ustalaniem cen i dokumentacją.

Zastosowanie nowych regulacji dotyczących cen transferowych może powodować zwiększenie znaczenia zagadnień dotyczących powstawania podwójnego opodatkowania tego samego dochodu pomiędzy podmiotami powiązanymi, zlokalizowanymi w różnych krajach.

Analiza cen transferowych zawsze musi być poprzedzona szczegółową analizą samego podmiotu jak i grupy, w której funkcjonuje. Niezwykle ważna jest również analiza samych dokumentów dotyczących transakcji, porównanie ich treści z rzeczywistym przebiegiem i intencją stron.

Z mojej praktyki wynika, iż praktycznie w każdym przypadku tworzenie dokumentacji stanowi swego rodzaju podatkowe due dilligence Spółki, które warto polecić specjalistom.

autor: Karolina Rychter