Naruszenie danych osobowych – czym jest i kiedy może wystąpić? 

mar 24, 2025RODO

W lutym 2025 Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał drugi „Poradnik na gruncie RODO. Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych. v.2”. Jest to ważna informacja, ponieważ to pierwsza aktualizacja poradnika UODO po 7 latach od wejścia w życie RODO. Nowa wersja Poradnika uwzględnia najnowsze interpretacje przepisów, orzecznictwo oraz praktyczne wskazówki dotyczące zasad postępowania w przypadku wystąpienia naruszenia.  

Poradnik Prezesa UODO zawiera bardziej restrykcyjne stanowisko do tego co może być uznane za naruszenie danych i kiedy trzeba to zgłaszać. Wprawdzie Poradnik nie ma mocy wiążącej, stanowi jednak istotną wskazówkę dla Administratorów w jaki sposób naruszenie ochrony danych osobowych może być interpretowane przez Prezesa UODO w przypadku wystąpienia takiego naruszenia i ewentualnej kontroli. 

Naruszenie danych osobowych: 

Naruszenie ochrony danych osobowych pojawia się więc zawsze, gdy dochodzi do zdarzenia, które wypełnia łącznie następujące warunki: 

➢ jest incydentem bezpieczeństwa

➢ dotyczy przetwarzanych danych osobowych; 

może doprowadzić do ich nieuprawnionego zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, ujawnienia lub dostępu do nich. 

W ocenie Prezesa UODO naruszeniem danych osobowych będą takie sytuacje jak zniszczenie przez pożar jedynego egzemplarza dokumentu, zgubienie pendrive’a z danymi, wysłanie do niewłaściwego odbiorcy maila z niezabezpieczoną umową. 

Co to oznacza? Dotychczasowo panował pogląd, odwołujący się do stanowiska Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) – żeby mówić o naruszeniu musi nastąpić sytuacja, w której zachodzi „wystarczający stopień pewności”, tzn. gdy jesteśmy pewni, że doszło do naruszenia poufności, integralności lub dostępności danych. Obecnie, wg. interpretacji przyjętej w Poradniku, Prezes UODO wychodzi w założenia, że wystarczy, że naruszenie MOŻE nastąpić – wystarczy zatem podejrzenie, że mogło dojść do naruszenia.  Jest to zatem o wiele bardziej restrykcyjna interpretacja i oznacza, że za naruszenie będą mogły być uznane przypadki, które do tej pory nie były uznane za naruszenie. 

Naruszenie poufności, integralności i dostępności danych osobowych

Przetwarzane dane osobowe muszą być bezpieczne. W praktyce wyróżnia się podstawowe rodzaje naruszeń: 

  1. naruszenia poufności danych – czyli nieuprawnione ujawnienie danych osobom nieuprawnionym lub nieuprawniony dostęp do danych osobowych (np. gdy osoba nieuprawniona samodzielnie, bez upoważnienia uzyska dostęp do danych). Należy pamiętać o tym, że sam fakt działania w jednej organizacji nie oznacza, że każdy ma dostęp do danych osobowych – naruszenie poufności danych może nastąpić również wewnątrz struktury administratora lub podmiotu przetwarzającego, 

  1. naruszenia integralności danych – następuje w przypadku nieuprawnionego zmodyfikowania danych osobowych poprzez dokonanie jakiejkolwiek zmiany przez osobę nieuprawnioną lub też dokonanie nieprawidłowej (błędnej, niedokładnej, niekompletnej, nieaktualnej) zmiany przez osobę uprawnioną (lub niedokonania przez nią odpowiedniej zmiany). Przykładami takich działań jest np. wprowadzenie do dokumentacji błędnych danych, brak aktualizacji danych czy działanie złośliwego oprogramowania dokonującego zmian w danych, 

  1. naruszenia dostępności danych – poprzez nieuprawnioną utratę (czasowy lub trwały brak możliwości korzystania z danych, choć istnieje możliwość ich odzyskania lub odtworzenia) lub zniszczenie danych osobowych (następuje w przypadku bezpowrotnej utraty danych). 

W Poradniku Prezes UODO wskazuje się, że do najczęściej spotykanych przyczyn wystąpienia naruszeń ochrony danych osobowych należą:  

  1. błędy ludzkie – najczęściej są to przyczyny typowo losowe, tj. pomyłka czy zaniedbane, jednak często jest to też brak świadomości spowodowany np. brakiem odpowiednich szkoleń pracowników. Należy podkreślić, bo nie każdy będzie miał tego świadomość, że do naruszenia dojdzie również wtedy gdy osobą winną naruszenia była osoba niezwiązana z administratorem np. w przypadku nieprawidłowego doręczenia korespondencji przez listonosza, 

  1. niewystarczające zabezpieczenia oraz procedury – brak lub nieodpowiednie zabezpieczenia techniczne i wewnętrzne procedury bezpieczeństwa np. niewdrożenie procedur, nieprawidłowa konfiguracja narzędzi informatycznych, utrzymywanie nieskutecznych metod postępowania lub stosowanie praktyk sprzecznych z zasadami ochrony danych osobowych, 

  1. cyberprzestępczość – tj. phishing, wykorzystywanie złośliwego oprogramowania (np. randsomwere), eksploatacja luk w zabezpieczeniach informatycznych, 

  1. zamierzone nadużycia wewnętrzne – celowe zachowania pracowników i współpracowników administratora lub podmiotu przetwarzającego, sprzeczne z zasadami prawa i zasadami ochrony danych osobowych, 

  1. czynniki fizyczne lub środowiskowe – katastrofy naturalne, awarie infrastruktury technicznej (np. przerwy w dostawie prądu) oraz zdarzenia losowe (kradzieże, włamania, przypadkowe zniszczenie danych). 

Czym się różni „naruszenie przepisów RODO” od „naruszenia ochrony danych osobowych”? 

Źródło: Poradnik na gruncie RODO v2. Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych. Luty 2025, s.29 

Wobec nowej, rozszerzającej wykładni naruszenia ochrony danych osobowych można spodziewać się większej ilości zgłoszeń naruszenia ochrony danych osobowych.  

Dorota Piekarska

Senior Marketing Manager

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym w komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

 

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem.

 

 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

 

 

Maria Chmielewska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 
Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji. Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.  

Martyna Trojan

Starszy Konsultant Podatkowy

 

Doświadczenie zdobywałam w trójmiejskich kancelariach i międzynarodowych korporacjach m. in. wielkiej czwórce, zajmując się bieżącą analizą przepisów podatkowych. W kancelarii zajmuję się bieżącą obsługą spółek w zakresie VAT, CIT i PIT oraz analizą umów i orzecznictwa. Moim największym obszarem zainteresowań są ulgi dla innowacyjnych przedsiębiorców w podatkach dochodowych oraz podatek od towarów i usług.

W wolnym czasie tańczę salsę lub spędzam czas z rodziną i przyjaciółmi. Wieczory poświęcam dobrej książce i wypiekaniu słodkich pyszności.

 

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.