Jakie obowiązki czekają pracodawców? Dyrektywa o sygnalistach nakłada na pracodawców nowe obowiązki, mające na celu przede wszystkim stworzenie jasnych procedur bezpieczeństwa, które umożliwią sygnalistom raportowanie występujących nieprawidłowości.
Podstawowe obowiązki dla pracodawców to: 1. Przyjęcie regulaminu zgłoszeń naruszania prawa określającego wewnętrzną procedurę raportowania nieprawidłowości - w tym informację, jaki podmiot należy o nim zawiadomić; 2. Utworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości dla sygnalisty; 3. Prowadzenie rejestru zgłoszeń; 4. Zastosowanie lub dostosowanie istniejących w organizacji procedur wyjaśniających i dochodzeń wewnętrznych po otrzymaniu zgłoszenia; 5. W przypadku ujawnienia naruszeń konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, w tym opracowanie planu postępowania oraz harmonogramu poszczególnych czynności; 6. Zachowanie pełnej poufności danych oraz wdrożenie stosownych procedur w zakresie ochrony przetwarzania danych osobowych sygnalistów; 7. Wyznaczenie w ramach procedury wyjaśniającej osoby bezstronnej lub bezstronnego wydziału do podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniem; 8. Poinformowanie sygnalisty w rozsądnym terminie (nie dłuższym niż 3 miesiące) o planowanych lub podjętych działaniach następczych w związku ze zgłoszeniem, powodach dokonania wyboru takich działań oraz postępach oraz wynikach postępowania wyjaśniającego.
Brzmi skomplikowanie? Nie martw się! Zespół RBR z chęcią pomoże we wdrożeniu procedury i innych formalnych obowiązkach!
|