Czy wiesz, że działy HR również mogą (często nieświadomie) dopuszczać się naruszenia przepisów dotyczących prawa konkurencji? W tym artykule na przykładzie Poradnika UOKIK o „Zmowach i nadużyciach na rynku pracy” (opublikowanym w 2024 roku) postaramy się przybliżyć Wam zakazane praktyki na rynku pracy.
Rynek pracy a prawo konkurencji
UOKiK jasno wskazuje, że na rynku pracy zakazane są wszelkie porozumienia między konkurencyjnymi przedsiębiorcami, które mogą ograniczać konkurencję o pracowników. Dotyczy to nie tylko zarządów, ale też działów HR, a nawet kierowników liniowych, jeżeli mają oni wpływ na politykę kadrową. UOKIK uczula, że do naruszenia prawa konkurencji może dojść nawet poprzez nieformalną rozmowę, wymianę informacji lub milczące przyzwolenie na stosowanie jakiejś praktyki.
Niedozwolone praktyki mogą dotyczyć w szczególności:
- ustalania płac (wage fixing);
- niekonkurowania o pracowników (no-poaching);
- ustalania benefitów i warunków zatrudnienia.
Przyjrzyjmy się bliżej, jakich praktyk należy zdecydowanie unikać.
- Ustalanie wynagrodzeń (wage-fixing)
Zgodnie ze wytycznymi UOKIK ustalanie płac oznacza, że żaden z czyniących ustalenia przedsiębiorców nie oferuje pracownikom wynagrodzenia innego niż ustalone między tymi przedsiębiorcami „widełki”. W konsekwencji pracownicy otrzymują zbliżone wynagrodzenie w dwóch różnych podmiotach przez co przedsiębiorcy eliminują ryzyko odejścia pracownika do konkurencji. Omawiane naruszenie może dotyczyć także nagród i premii.
Przykład: Dwóch dyrektorów personalnych umawia się podczas branżowego wydarzenia, że „nie schodzimy poniżej 8 tys. zł dla specjalistów IT, lecz budżet maksymalny to 12 tys zł”.
- Niepodbieranie pracowników (no-poaching)
UOKIK podkreśla, że ustalenia w zakresie niekonkurowania o pracowników mogą również zostać uznane za ograniczające konkurencję.
Niekonkurowanie o pracowników może przybrać postać aktywnego działania, ale również może odbywać się bardziej pasywnie.
Przykładowo:
– przedsiębiorcy mogą uzgodnić, iż nie będą zabiegać o swoich pracowników np. poprzez ogłoszenia, wiadomości na LinkedIn, czy agencje pośrednictwa;
– przedsiębiorcy mogą ustalić, że jeśli otrzymają CV od pracownika zatrudnionego w konkurencyjnej firmie, to nie podejmą realnych kroków zmierzających do jego zatrudnienia.
- Wspólne ustalanie benefitów i warunków pracy
Przedsiębiorcy mogą naruszyć prawo konkurencji także poprzez wspólne ustalanie innych warunków pracy dla pracowników.
Przykładowo – konkurencyjne firmy uzgadniają, że nie będą wprowadzać nowych benefitów (dodatkowych dni pracy zdalnej, prywatnej opieki zdrowotnej czy elastycznego czasu pracy). Choć pozornie takie działania mogą być odbierane jako ustalanie „standardów branżowych”, to w rzeczywistości zdaniem UOKIK są próbą eliminacji konkurencji o pracownika innymi środkami niż płaca.
Co z wprowadzeniem do umów zakazów konkurencji?
UOKIK odniósł się także do powszechnie stosowanych w wielu branżach postanowieniach o zakazie konkurencji.
Zdaniem UOKIK-u zakazy konkurencji zawarte w umowach o pracę, zwłaszcza te jednostronnie wprowadzane przez pracodawcę, co do zasady nie podlegają przepisom prawa konkurencji. W praktyce pełnią one głównie funkcję zabezpieczającą know-how.
UOKIK wskazuje jednak, że samozatrudnieni działający na tym samym rynku mogą być traktowani jako konkurenci, a ich ustalenia dotyczące zakazu konkurencji – jako potencjalnie antykonkurencyjne. UKOKIK podkreśla że tego typu porozumienia dotyczące wynagrodzenia lub niekonkurowania są dopuszczalne tylko wyjątkowo – o ile mają charakter pomocniczy wobec legalnej współpracy i nie naruszają zasad uczciwej konkurencji.
Dotkliwa odpowiedzialność – zarówno dla przedsiębiorcy, jak i osób fizycznych.
Nieprzestrzeganie zasad prawa konkurencji może kosztować przedsiębiorcę nawet do 10% obrotu rocznego. Co ważne – odpowiedzialność może ponieść nie tylko spółka (przedsiębiorca), ale też konkretne osoby fizyczne pełniące w niej właściwe funkcje lub odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w tym zakresie. Zgodnie z przykładem UOKiK przedstawionym w Poradniku, członek zarządu, który brał udział w niedozwolonych praktykach został ukarany karą w wysokości 2 mln zł.
Co może Twoja organizacja, aby uchronić się przed naruszeniami i karami?
Zawsze wskazujemy, że lepiej zapobiegać niż leczyć – dlatego zachęcamy do przeszkolenia Waszych zespołów kadrowych, działów HR oraz członków zarządu pod kątem niedozwolonych praktyk na rynku pracy.Osoby rekrutujące i negocjujące wynagrodzenia muszą wiedzieć, jakie praktyki są niedopuszczalne i ryzykowne.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie przygotowania Twojej organizacji do zapobiegania niedopuszczalnym praktykom związanym z rynkiem pracy? Nasz zespół specjalistów oferuje kompleksową pomoc. W ramach współpracy zapewniamy: weryfikację dokumentacji pod kątem compliance, opracowanie praktycznych check-list oraz przeprowadzanie dedykowanych szkoleń dla kadry zarządzającej i pracowników.

Maria Chmielewska, Aplikant Radcowski