Akt o usługach cyfrowych

lut 13, 2024Bez kategorii

Akt o usługach cyfrowych – podstawowe obowiązki

Od 17 lutego 2024 roku w państwach członkowskich zacznie w pełni obowiązywać Akt o usługach cyfrowych – Digital Service Act (DSA) – rozporządzenie unijne, którego głównymi celami jest uporządkowanie kwestii związanych z dostawą usług cyfrowych oraz poprawienie bezpieczeństwa w środowisku internetowym.

Niniejszy artykuł prezentuje jedynie fragment obowiązków nałożonych przez DSA. Po pierwsze, należy pamiętać, iż przy całym gro podmiotów, zakres wprowadzenia koniecznych zmian będzie o wiele bardziej rozległy, stąd przy implementacji nowych regulacji, przydatne może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalistów.

W następnej kolejności należy zwrócić uwagę, że nowe obowiązki wynikające z DSA wiążą się z koniecznością dostosowania działalności podmiotów świadczących usługi cyfrowe, w tym m.in przeprowadzenia rewizji różnego rodzaju aktów wewnętrznych, np. regulaminów.

Zgodnie z Motywem 5 DSA, akt ten ma zastosowanie do dostawców niektórych usług społeczeństwa informacyjnego zgodnie z definicją w dyrektywie (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady ( 5 ), tj. każdej usługi normalnie świadczonej za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy.

DSA wprowadza wiele nowych obowiązków dla poszczególnych grup podmiotów świadczących usługi w sieci.

W Akcie o usługach cyfrowych wyróżniono obowiązki dla:

Grupa I – dostawców usług pośrednich (usługa zwykłego przekazu, cachingu, hostingu)

Grupa II – dostawców usług hostingowych

Grupa III – platform internetowych

Grupa IV – bardzo dużych platform internetowych.

Nowe obowiązki kształtują się progresywnie, tzn. rosną wraz  z pozycją danego usługodawcy w sieci.

Pewien – najmniejszy – zakres nowych obowiązków dotyczy wszystkich podmiotów objętych DSA.

Natomiast kolejno: dla dostawców usług hostingowych, dla platform internetowych oraz dla bardzo dużych platform internetowych przewidziane zostały dodatkowe zobowiązania.

Najwięcej nowych obowiązków dotyczy bardzo dużych platform internetowych.

Obowiązki dotyczące wszystkich podmiotów objętych Aktem o usługach cyfrowych:

1. Nakaz podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom wydanego przez odpowiednie organy krajowe oraz nakaz udzielenia informacji o podjętych działaniach po uzyskaniu nakazu,

2. Obowiązek wyznaczenia pojedynczego punktu kontaktowego,

3. Obowiązek wyznaczenia przedstawiciela prawnego – dotyczy dostawców, którzy nie mają siedziby w Unii, ale oferują usługi w Unii,

4. Obowiązek ujawnienia określonych informacji w warunkach korzystania z usług – obowiązek dostawców do uwzględnienia w warunkach korzystania informacji na temat wszelkich ograniczeń, które nakładają w związku z korzystaniem z ich usług, w odniesieniu do  informacji przekazywanych przez odbiorców usługi, na przykład:

określenie w formie samoregulacji dostawców usług pośrednich – katalogu danych i sposobu ich prezentowania użytkownikom, w celu wyjaśnienia mechanizmów wpływających na moderowanie dostarczanych treści, tak aby zapewnić spójność przekazywanych informacji.

5. Obowiązek sprawozdawczy – co najmniej raz w roku dostawcy usług pośrednich podają do wiadomości publicznej w formacie nadającym się do odczytu maszynowego oraz w łatwo dostępny sposób jasne, łatwo zrozumiałe sprawozdania dotyczące wszelkiego moderowania treści, które dokonali w danym okresie.

Wyłączenie: mikroprzedsiębiorstwa, małe przedsiębiorstwa, które nie są bardzo dużymi platformami internetowymi.

Źródło:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022R206

Dorota Piekarska

Senior Marketing Manager

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym w komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

 

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem.

 

 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

 

 

Maria Chmielewska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 
Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji. Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.  

Martyna Trojan

Starszy Konsultant Podatkowy

 

Doświadczenie zdobywałam w trójmiejskich kancelariach i międzynarodowych korporacjach m. in. wielkiej czwórce, zajmując się bieżącą analizą przepisów podatkowych. W kancelarii zajmuję się bieżącą obsługą spółek w zakresie VAT, CIT i PIT oraz analizą umów i orzecznictwa. Moim największym obszarem zainteresowań są ulgi dla innowacyjnych przedsiębiorców w podatkach dochodowych oraz podatek od towarów i usług.

W wolnym czasie tańczę salsę lub spędzam czas z rodziną i przyjaciółmi. Wieczory poświęcam dobrej książce i wypiekaniu słodkich pyszności.

 

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.