Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli czym jest raportowanie CRS i ESG?

lut 21, 2024Bez kategorii

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli czym jest raportowanie CRS i ESG?

Czym jest raportowanie ESG?

Raportowanie ESG – jest to koncepcja dotycząca kształtowania odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Według koncepcji ESG  przedsiębiorstwo, powinno troszczyć się o własny interes ekonomiczny, poprzez całościowe uwzględnienie wpływu swojej działalności na środowisko naturalne, lokalną społeczność czy względy etyki.

Wzrost znaczenia wskaźników ESG skutkuje przede wszystkim wzrostem zapotrzebowania na przeprowadzanie oraz wdrażania przez organizacje analiz pozafinansowych dotyczących spełniania standardów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Wskaźniki ESG pozwalają w sposób kompleksowy wykazać wpływ danego przedsiębiorstwa na poszczególne obszary oddziaływania, przez co stają się coraz częściej źródłem decyzji inwestycyjnych.

Obszary zainteresowania poddane analizie i ocenie w ramach raportowania ESG

Środowisko naturalne dotyczy oddziaływania organizacji na środowisko naturalne, w szczególności jej działalności, łańcucha dostaw lub produktów. Czynniki badane w ramach tego obszaru mogę odnosić się m.in. do emisji gazów cieplarniach, produkcji odpadów, wykorzystywanych źródeł energii itp.

Społeczeństwo – dotyczy wpływu organizacji na interesariuszy, zarówno wewnętrznych (pracowników), jak również zewnętrznych (kontrahentów, dostawców). Czynniki społeczne podlegające badaniu mogą dotyczyć warunków pracy, propagowanie różnorodności i równości wśród pracowników.

Ład Korporacyjny – aspekt ten dotyczy monitorowania zasad i praktyk stosowanych w danej organizacji, w tym związanymi z etyką i zasadami przeciwdziałania korupcji, strukturą i wynagradzaniem zarządu, zarządzaniem ryzykiem związanym z ESG oraz jego minimalizowaniem wśród partnerów biznesowych, dostawców.

Kluczowe akty prawne regulujące raportowanie ESG

Do najważniejszych aktów prawnych odnoszących się zrównoważonego rozwój oraz prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw w tym obszarze, zależy zaliczyć:

Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Dyrektywa ta zmieniła dotychczas obowiązującą dyrektywę 2013/34UE w perspektywie ujawniania informacji niefinansowych oraz informacji obejmujących zakres różnorodności.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem u sektorze usług finansowych – stanowiące instrukcję dotyczącą szeregu komunikatów na temat właściwego ujawniania informacji w kontekście zrównoważonego rozwoju branży usług finansowych. Dzięki przedmiotowemu rozporządzeniu, podmioty  podmioty finansowe, w tym doradcy finansowi, zobowiązani są do prezentowania podejmowanych działań z uwzględnieniem głównej misji ESG.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 – dotyczące wszystkich inwestorów oraz przedsiębiorstw, których działania mogą mieć realne przełożenie na otoczenie naturalne. Dokument ten stanowi zatem formę pewnego szablonu, który ma zapewnić  zbalansowany charakter realizowanych przedsięwzięć.

Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (tzw. Dyrektywa NFRD) – dotycząca ujednolicenia standardów związanych z raportowaniem ESG poprzez przyjęcie Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju. Powodem wprowadzenia ww. Dyrektyw był zbyt duży poziom ogólności wcześniejszych przepisów w kwestii ujawniania informacji niefinansowych. Rozporządzenie z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2013/34/UE dotyczące standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przedmiotowe rozporządzenie dotyczyło wprowadzenia Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju, które zostały przedstawione jako zestaw 12 uniwersalnych standardów, na które składały się:

  • 2 standardy przekrojowe – ESSZR 1 „Wymogi ogólne” oraz ESSZR 2 „Ujawnienia ogólne”, oraz
  • 10 standardów tematycznych obejmujących:
    • 5 standardów dotyczących kwestii środowiskowych:
      • ESSZR Ś1 „Zmiana klimatu”,
      • ESSZR Ś2 „Zanieczyszczenia”,
      • ESSZR Ś3 „Woda i zasoby morskie”,
      • ESSZR Ś4 „Bioróżnorodność i ekosystemy”,
      • ESSZR Ś5 „Wykorzystanie zasobów i gospodarka obiegu zamkniętego”,
    • 4 standardy dotyczące kwestii społecznych:
      • ESSZR S1 „Kadra pracownicza”,
      • ESSZR S2 „Pracownicy w łańcuchu wartości”,
      • ESSZR S3 „Społeczności dotknięte”,
      • ESSZR S4 „Konsumenci i użytkownicy końcowi”, oraz
    • 1 standard dotyczący kwestii zarządczych – ESSZR Z1 „Postępowanie w biznesie”.

Standardy te mają zastosowanie do raportowania w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju za 2024 rok.

Standard i zakres raportowania ESG

Przyjmuje się, że ESSZRS wymagają wykazania w raportach następujących zakresów:

  1. opisu modelu biznesowego organizacji,
  2. niefinansowych wskaźników efektywności związanych z działalnością jednostki,
  3. opisu polityk stosownych przez organizacje w odniesienie do zagadnień ESG, a także opisu rezultatów stosowania tych polityk,
  4. opisu procedur należytej staranności,
  5. opisu istotnych ryzyk związanych z działalnością jednostki mogących wywierać niekorzystny wpływ na zagadnienia opisane powyżej.

W celu zapewnienia wysokiej jakości ujawnianych informacji oraz możliwości porównywania wyników osiąganych przez różne organizacje, raporty powinny być sporządzane zgodnie z przyjętymi standardami.

Obecnie najpopularniejsze są standardy GRI Standards 2021 roku. Od 2024 roku zgodnie z wymogami UE konieczne jest posługiwanie się Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (Dyrektywa CRSD – ang. Corporate Sustainability Reporting Directive).

Przepisy Dyrektywy CSRD dotyczące raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju w pierwszej kolejności będą dotyczyć dużych spółek (niezależnie od tego czy są podmiotami notowanymi na giełdzie). Kolejny etap obejmie małe oraz średnie przedsiębiorstwa notowane na giełdzie (patrz tabela poniżej). Ponadto przedsiębiorstwa spoza Unii Europejskiej, które w znacznej mierze prowadzą działalności gospodarcza na obszarze UE i wykazują obrót  powyżej 150 mln €, również będą podlegać wymogom związanym z raportowaniem na takich samych zasadach co duże spółki.

Podkreślenia wymaga, że okres implementacji przez Polskę wytycznych Dyrektywy CSRD wynosi 18 miesięcy.

Dyrektywa przewiduje trzystopniowy harmonogram zastosowania nowych obowiązków przez podmioty gospodarcze. Jako pierwsze ujawnień za 2024 r. mają dokonać największe podmioty, które już raportują informacje niefinansowe (na podstawie Ustawy o rachunkowości) – w 2025 roku. W następnym roku raportować będą pozostałe duże jednostki. Małe i średnie spółki giełdowe ujawnią swoje dane w 2027 roku. Raportowanie będzie odbywało się na czterech płaszczyznach takich jak środowisko, społeczeństwo, prawa człowieka oraz ład korporacyjny.

  • Duże spółki interesu publicznego, objęte już dyrektywą NFRD i zatrudniające powyżej 500 pracowników:

Ostateczny termin wdrożenia: od 1 stycznia 2024 roku (konieczność raportowania również za 2022 oraz 2023)

Termin raportowania: 2025 rok

  • Duże przedsiębiorstwa, które nie podlegają dyrektywie NFRD i zatrudniające ponad 250 pracowników i/lub mające 40 mln € obrotów i/lub 20 mln € całkowitych aktywów:

Ostateczny termin wdrożenia: od 1 stycznia 2025 roku

Termin raportowania: 2026 rok

  • MŚP, a także inne przedsiębiorstwa notowane na giełdzie:

Ostateczny termin wdrożenia: od 1 stycznia 2026 roku

Termin raportowania: 2027 rok

Przyjmuje się, że Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju są zgodne z innymi działaniami w ramach strategii zrównoważonego finansowania w UE (m.in. Taksonomia, SFDR). Ponadto sporządzane raporty będą podlegać przeglądom co najmniej raz na trzy lata w celu uwzględnienia istotnych zmian, w tym zmian w zakresie standardów międzynarodowych i regulacji UE.

Dnia 24 grudnia 2023 r. weszła w życie dyrektywa delegowana komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r., zmieniająca dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Radcy 213/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro – , małych, średnich i dużych jednostek lub grup. Ulegająca zmianie dyrektywa w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, określa między innymi ekonomiczne progi pozwalające zakwalifikować poszczególne jednostki jako mikro, małych, średnich lub dużych, co ma przełożenie przede wszystkim na ich obowiązki sprawozdawcze w zakresie rachunkowości.

Na podstawie ww. dyrektywy UE podwyższyła progi, uwzględniając skumulowaną od dnia 1 stycznia 2023 r., do dnia 31 marca 2023 r. inflację, która wyniosła 24,3 % w strefie euro i 27,2 % w całej Unii Europejskiej.

Nowe limity progów będą miały zastosowanie w zakresie rachunkowości ale również w zakresie obowiązków związanych z raportowaniem ESG, ponieważ ww. dyrektywa CRSD, określająca obowiązki dla poszczególnych grup jednostek, dowołuje się do ww. dyrektywy 2013/34/UE.

[table id=1 /]

Różnice między CSR a ESG

CSR (ang. Corporate Social Responsibility), stanowi koncepcję odnoszącą się  do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, według której przedsiębiorca na etapie budowania własnej strategii, będzie uwzględniał interesy społeczne, ochronę środowiska, a także relacje w ramach różnych grup interesariuszy.

Zarówno raportowanie CRS jaki i ESG opiera się na wspólnej potrzebie wprowadzenia do praktyk oraz strategii organizacji ,,miękkich’’ działań z obszaru CRS związanych z wdrożeniem ładu korporacyjnego, prawami człowieka, stosunkami pracy, środowiskiem, zaangażowania społecznego, które w pozytywny sposób będą oddziaływały na otoczenie przedsiębiorstwa, a także wpływały budowlanie relacji z kontrahentami i klientami. Takie działania mają w sposób  pozytywny  oddziaływać na szeroko rozumiane otoczenie przedsiębiorstwa. Zasadnicza różnica polega na tym, że ESG stanowi obszar działalności dotyczący ,,mierzalności’’ wpływu określonych aspektów związanych ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa oraz możliwości ich oceny.

Można stwierdzić, że raportowanie ESG stanowi narzędzie pozwalające zmierzyć, ocenić i zakwalifikować określone działania podejmowane w ramach CRS. Natomiast CSR to forma pewnych standardów jakości związanych z odpowiedzialnością szeroko rozumianego biznesu za podejmowane działania i ich wpływu na otoczenie.

Źródła:

EUR-Lex – 52021PC0189 – EN – EUR-Lex (europa.eu)

Dorota Piekarska

Senior Marketing Manager

 

Manager z wieloletnim doświadczeniem w różnych obszarach biznesu, w tym w komunikacji i marketingu, sprzedaży, zarządzaniu projektami, organizacji wydarzeń oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej podejście do pracy charakteryzuje pasja do nowych projektów i wyzwań, a także pozytywna energia, którą stara się wnosić do każdego działania.

Magdalena Raniszewska

Partner Zarządzający/ Radca Prawny

 

Prawo nowych technologii to moja pasja, stąd nie ustaję w jego zgłębianiu. By jak najlepiej rozumieć branżę IT i być dla niej wartościowym doradcą, ukończyłam szereg specjalistycznych studiów i szkoleń w zakresie prawa nowych technologii, ale i podstaw IT i programowania (w tym studia podyplomowe „Prawo nowoczesnych technologii” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, a także kursy specjalistyczne: „Prawne i techniczne aspekty cyberbezpieczeństwa”, „Szkoła IT dla prawników” oraz „AI&Data; Expert”).

Jestem współautorką publikacji „HR w IT” pod redakcją No Fluff Jobs, a także wykładowcą Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, wolontariuszką Fundacji IT Girls i członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ds. Sztucznej Inteligencji. Wspólnie z Karoliną oraz wspaniałym zespołem od kilku lat buduję naszą kancelarię.
Stawiam na proste i zrozumiałe rozwiązania oraz partnerskie relacje, oparte na zaufaniu.

Żyję sportem i podróżami. Napędza mnie wiatr we włosach. Świat jest moim domem. Moja doba ma 40h.

m.raniszewska@kancelariarbr.pl

Karolina Rychert

Partner Zarządzający/ Doradca Podatkowy

 

Posiadam ponad piętnastoletnie doświadczenie w kwestiach podatkowych i księgowych. Specjalizuję się w podatkach dochodowych, przeglądach podatkowych oraz tworzeniu dokumentacji cen transferowych. Od 2015 r. prowadzę praktykę w zakresie doradztwa podatkowego.

Uczestniczę w pracach Forum Cen Transferowych - zespołu opiniodawczo-doradczego przy Ministrze Finansów. Jestem członkinią Grupy Roboczej ds. opisu zgodności.

Posiadam Certyfikat TPE® – specjalisty w zakresie cen transferowych w ujęciu międzynarodowym i krajowym, wydany przez The Institute of International Tax Accounting and Finance.

Kocham góry, od rodzimych Bieszczad po szkockie Highlands. Tam najlepiej odpoczywam. W wolnych chwilach czytam, czytam i jeszcze raz czytam!

k.rychter@kancelariarbr.pl

dr. Joanna Worona-Vlugt

Adwokat

 

Przez wiele lat pracowałam w dużych warszawskich kancelariach obsługując podmioty z branży leasingowej i bankowej. Nowe technologie zawsze były w kręgu moich zainteresowań zawodowych i naukowych, co w 2017 r. zaskutkowało obroną wyróżnionej przez recenzentów rozprawy doktorskiej „Cyberprzestrzeń a prawo międzynarodowe. Status quo i perspektywy”. Jestem autorką publikacji naukowych i prasowych związanych z tematyką nowych technologii, ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa.

 

Wspieram rozwój przedsiębiorstw z branży IT, pomagając w zrozumieniu i zarządzaniu wyzwaniami prawnymi, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii. Moja praca koncentruje się m.in. na doradztwie w zakresie umów IT, ochrony danych oraz własności intelektualnej. Zawsze staram się dostarczać praktyczne rozwiązania, które pozwalają firmom rozwijać się w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

 

 

Prywatnie uwielbiam czytać oraz spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi.

Aleksandra Kreczmer

Radca Prawny

 

Specjalizuję się w kompleksowej obsłudze prawnej przedsiębiorców, koncentrując się w szczególności na bieżącym doradztwie oraz negocjowaniu umów.

Wspieram przedsiębiorców w rozwiązywaniu codziennych wyzwań prawnych związanych z ich działalnością, kładąc przy tym nacisk na minimalizowanie ryzyka prawnego. Moim priorytetem jest zapewnianie zrozumiałych i dopasowanych do potrzeb klienta rozwiązań, które wspierają rozwój przedsiębiorstwa i realizację założonych celów biznesowych.

 

Wolny czas spędzam aktywnie razem z rodziną i przyjaciółmi.

Klaudia Maciejewska

Prawnik, Partner AI

Z branżą IT jestem związana od prawie 6 lat. Łączę obszar prawa, nauki i nowymi technologii, co przejawia się moich aktywnościami w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, Komitecie Technicznym ds. Sztucznej Inteligencji oraz Grupie Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji. W 2022 r. zostałam nominowana przez Perspektywy Women in Tech do Top 100 Women in AI in Poland w kategorii Leading Projects where AI s an important element.

Moje zawodowe działania skupiają się na prawnych aspektach wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w obszarze IT/ICT oraz audytowaniu systemów sztucznej inteligencji. Profesjonalizm, pasja, zaangażowanie, a także interdyscyplinarne spojrzenie na obszar nowych technologii i prawa – to cechy, które opisują mój stosunek do wszelkich zadań, których się podejmuje.

 

Cenię pracę z ludźmi, przestrzeń i nowe wyzwania.

Anna Jankowiak

Partner ds. ESG

Założycielka marki ESG ASSURED i twórczyni aplikacji mobilnych wspierających ESG i dekarbonizację w organizacjach oraz aplikacji zrzeszających społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju. Główne obszary ekspertyzy: CBAM, ślad węglowy, badanie istotności i dialog z interesariuszami, strategia ESG, raportowanie ESG, dekarbonizacja i offsetowanie, w tym angażowanie pracowników, klientów i dostawców w działania na rzecz dekarbonizacji.

Trenerka i mentorka z 20letnim stażem. Wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG oraz z grywalizacji. Prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG

Filip Jeżewski

Doradca Podatkowy

 

Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywałem w kancelariach podatkowych w Toruniu i Warszawie, w których zajmowałem się bieżącym doradztwem w zakresie prawa podatkowego oraz pomocą we wdrożeniu ulg podatkowych dla przedsiębiorców w podatkach dochodowych. W swojej karierze pomogłem setkom przedsiębiorców we wdrożeniu innowacyjnych ulg, takich jak IP Box.

Prywatnie interesuję się koszykówką oraz wszelkimi newsami związanymi z prawem podatkowym.

 

 

Maria Owczarska

Doradca Podatkowy

 

Swoje doświadczenie zdobywałam dzięki pracy w biurze rachunkowym, a następnie w kancelarii RBR, z którą współpracuję od początku jej powstania. Zajmuję się bieżącą obsługą naszych klientów w zakresie CIT, PIT i VAT, jednak w największym stopniu upodobałam sobie zagadnienia związane z podatkami dochodowymi, w szczególności w zakresie cen transferowych.

Prywatnie jestem miłośniczką psów, spacerów na łonie natury oraz spokojnych chwil w gronie przyjaciół i rodziny. Najchętniej odpoczywam przy dobrej książce, a moim guilty pleasure jest granie w gry RPG – najlepiej te z otwartym światem i obszerną fabułą.

 

 

Maja Góral-Pawelczyk

Radca prawny

 

Zawodowo rozwijam się w zakresie prawa międzynarodowego, prawa nowych technologii oraz cyberbezpieczeństwa. Klientom RBR pomagam w rozwiązywaniu zawiłości prawnych, dostosowaniu umów i dokumentów korporacyjnych, a także reprezentuję ich w sądzie oraz przed innymi organami administracji publicznej.

Prywatnie jestem miłośniczką wycieczek górskich i wszelakich aktywności z moim labradorem.

 

 

Karolina Gałka

Radca Prawny

 

Swoje doświadczenie zdobywałam już w trakcie studiów podczas pracy w korporacjach oraz w trójmiejskich kancelariach. Zajmowałam się zarówno obsługą prawną przedsiębiorców, jak i sporami sądowymi. Doświadczenia zdobyte na sali sądowej wykorzystuję przy projektowaniu nowych rozwiązań dla klientów kancelarii.

Wolne chwile przeznaczam na odpoczynek, podróże (lub ich planowanie) oraz rozwój osobisty. Zawsze stąpam twardo po ziemi, dlatego wolę literaturę faktu, reportaże czy książki psychologiczne niż sci-fi.

 

 

Maria Chmielewska

Aplikant Radcowski

 

Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zaczęłam zdobywać w trakcie studiów, pracując jako asystentka prawna w warszawskich kancelariach. Zajmowałam się obsługą przedsiębiorców, brałam udział w obsłudze prawnej procesów budowlanych oraz wspomagałam prawników w prowadzonych przez nich postępowaniach sądowych.
Interesuję się szeroko rozumianym prawem cywilnym, handlowym oraz zagadnieniami związanymi z odpowiedzialnością cywilną za błędy medyczne.
W styczniu 2024 roku rozpoczęłam aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku.

W wolnym czasie lubię biegać, spacerować oraz czytać newsy.

 

 

Jolanta Sasin

Office Administrator

 
Mam doświadczenie w zakresie prawa administracyjnego, które nabyłam pracując w Urzędzie m.st. Warszawy - w Biurze Geodezji i Katastru oraz dzięki bliskiej współpracy z radcami prawnymi Urzędu. Brałam udział w opiniowaniu projektów rządowych aktów prawnych, opracowaniu oraz opiniowaniu projektów aktów prawa miejscowego w Warszawie, w projektach i procesach cyfryzacji zasobu geodezyjnego (w Gdańsku, Gdyni i Warszawie). Przez 10 lat prowadziłam własną działalność gospodarczą. Jestem licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym ds. wycen nieruchomości i posiadam uprawnienia z dwóch zakresów geodezji. Prywatnie interesuję się wszystkim, co dotyczy ochrony środowiska. Kibicuję start-up'om, których pomysły wpisują się w trendy ekologiczne. Bardzo obchodzi mnie los zwierząt (mam dwie kotki ze schroniska). Lubię jogę i kilometrowe spacery, szczególnie nad morzem.  

Martyna Trojan

Starszy Konsultant Podatkowy

 

Doświadczenie zdobywałam w trójmiejskich kancelariach i międzynarodowych korporacjach m. in. wielkiej czwórce, zajmując się bieżącą analizą przepisów podatkowych. W kancelarii zajmuję się bieżącą obsługą spółek w zakresie VAT, CIT i PIT oraz analizą umów i orzecznictwa. Moim największym obszarem zainteresowań są ulgi dla innowacyjnych przedsiębiorców w podatkach dochodowych oraz podatek od towarów i usług.

W wolnym czasie tańczę salsę lub spędzam czas z rodziną i przyjaciółmi. Wieczory poświęcam dobrej książce i wypiekaniu słodkich pyszności.

 

 

Oktawia Ostrowska

Starszy Prawnik

 

W dotychczasowej praktyce zajmowałam się prawem cywilnym w zakresie zobowiązań oraz procedurą windykacyjną z uwzględnieniem specyfiki postępowania egzekucyjnego.

 

Dodatkowo interesuję się prawem handlowym oraz nowymi technologiami. Rozwijam się, pomagając naszym klientom w sprawach z zakresu prawa handlowego, cywilnego. Odpoczywam podczas wspinaczek górskich i na snowboardzie.